Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V čem spočívá základní problém islámu?

Prozradím to hned na začátku :-) V neochotě jeho zakladatele se opravdu podřídit Bohu. Což je paradoxní, uvědomíme-li si, že islám znamená v arabštině odevzdání se (Bohu). 

Před časem jsem zde uveřejnila podrobný rozbor prvních veršů Koránu. Už dlouho jsem si přála rozebrat mekkánské súry, tj. ty, které vznikaly v Mekce v době, kdy Muhammad ještě neřešil ony právní otázky života muslimské obce a to do velkých detailů, ale vztah k Bohu.

Měla to být taková poslední záchrana islámu v mých očích. Islámu, který mě před cca 20 lety, kdy jsem studovala v Káhiře, ovlivnil pozitivně. Ukázal mi tak trochu jiný svět než ten klasický ateistický, ve kterém jsem vyrůstala. Díky islámu a díky muslimům jsem se pak dostala do Izraele a zažila spoustu zajímavých věcí, o kterých píšu jinde :-) Nicméně možná ten příběh o adventu (příchodu) Ježíška do mého života by se do tohoto adventního období hodil :-)

Postupem času, když mé nadšení z objevů trochu opadlo, stal se pro mě Korán v těch medínských súrách verši o tom, jak se má kdo oblékat a chovat a šířit islám. (A svoboda pro mě byla vždycky prvořadá.) A ty mekkánské verši o tom, jak vzbudit ve věřících strach obrazy pekla... 

Tím rozborem jsem doufala objevit něco, díky čemu bych mohla říct: „Jo, islám v sobě má víc než jen strach. To něco, co jsem v Egyptě nebo v Jordánsku u běžných muslimů kdysi vnímala.” Určitou pokoru, řekněme? Ochotu být tu pro druhé a ne jen pro sebe? 

Ten rozbor nakonec přinesl 2 hodně zajímavé poznatky

  • Ve svém základu, na úplných počátcích, Muhammad neříká nic, co by člověk nenašel i v jiných náboženských tradicích. Takže ano, něco tam je.
  • Muhammad své poselství nakonec nejspíš nezvládl. Rozlišovat hlásek intuice (Boha) od hlásku Ega není snadné a když přijde velký nápor, ten velký tlak na to pustit Ego, přestat řešit druhé, přestat se bát o vlastní život, a odevzdat ho s plnou důvěrou Bohu (a to je základ křesťanství, islámu, ale i neteistických směrů, např. buddhismu, kde se sice nemluví o Bohu, ale o odevzdání iluzorního ano), bez pomoci je velmi těžké to ustát. Hlavně když člověk vůbec neví, co se s ním děje.

Mám s tím osobní zkušenost, je to záhul. A to mám jak pomoc, tak 20 let povědomí o tom, že právě tohle se může stát a co se s tím tak asi dá dělat :-)

Jak píši v tom rozboru, Muhammadova největší opora, jeho žena Chadídža, zemřela. A odpor Mekkánců se neustále stupňoval. Prý mu usilovali o život. A Muhammad odmítl představu, že prorok by měl zemřít. Neprosadit své poselství. Ježíš ostatně podle něj také ve skutečnosti nezemřel. 

A tak místo aby se Muhammad odevzdal s důvěrou Bohu, přesně tak jak ho Bůh v jedné z mekkánských súr nabádal, a přenechal mu všechny ty, kteří proti němu a jeho poselství vystupují, rozhodl se pro pomstu.... 

Začal své učení šířit násilím... 

Muhammad byl pro mě tento rok silným mementem ve chvíli, kdy jsem seděla během desetidenního kurzu meditace vipassana po obědě venku na lavičce a v duchu říkala jednomu svému muslimskému kamarádovi, že ať se na mě nezlobí, ale Muhammad prostě na Ježíše nebo Husa, kteří byli ochotní odpustit těm, kteří se rozhodli je zabít, protože nevědí, co činí, nemá.

Nejde přece o to nebránit se a nestát si za svým. Za svými kořeny, za svými představami. Za tím, co dělá člověka člověkem. Jde o to, nepropadnout pomstychtivosti, která smete všechno. Nepropadnout zraněné pýše. Nepropadnout strachu. Protože to je právě to, co je základní problém islámu a tenhle vztek na nevěřící, tenhle strach, šíří dál a dál. Kolik životů lidí už má tahle snaha násilím přesvědčit druhé o své pravdě na svědomí? Ta snaha pomstít se za to, že někdo odmítá naše názory, náš způsob života, a dokonce na nás útočí?? 

Je to pořád dokola, že? 

Nejparadoxnější na tom, že jsem v duchu tak Muhammada kritizovala a nakonec jsem napsala článek Nechci být jako Muhammad, ale kdo v koutku duše tak trochu není??  Vždycky, když mám tendenci cítit se dotčená, uražená, zraněná, vzpomenu si na Muhammada, který právě ten pocit dotčenosti, uraženosti a zranění neunesl a co všechno tím vztekem, který se v něm proto probudil, spustil... 

I naše emoce, náš projevený, ale i potlačovaný vztek, dokáže ničit a pálit. Druhé, nebo nás, a potažmo pak zas ty druhé skrze nás. My a svět kolem nás (i historicky) je, jak je vidět, propojený. Ostatně kdo jiný, než my sami, jsme součástí světa a děláme jej takový, jaký je. Plný strachu a násilí a touhy a hamižnosti. Nebo plný lásky, radosti a vzájemné pomoci a tolerance. Proč je společnost v krizi? Já jsem si na tu otázku odpověděla po svém (Proč je společnost v krizi a 5 kroků, jak tuhle absurdní hru změnit) a snažím se podle toho řídit. Jako Muhammad fakt být nechci :-) 

 

 

 

Autor: Zuzana Skotáková | úterý 12.12.2017 12:43 | karma článku: 20,64 | přečteno: 967x
  • Další články autora

Zuzana Skotáková

Nechci být Bohyně

O Bohyních se dnes hodně píše. Ze strany Bohyň i ze strany té řekněme antibohyňovské. Kdo se v tom má vyznat? Tak Bohyně ano, nebo ne??

16.3.2019 v 11:55 | Karma: 9,17 | Přečteno: 409x | Diskuse| Společnost

Zuzana Skotáková

Egyptský žralok k štědrovečerní večeři

Mé kuchyňské okno je stále nesvátečně plné zbytečností a adventní "věnec", který na něm bude položen, je stále ve stádiu myšlenkové představy. Než ty přípravy rozjedu, mám chvilku na ujasnění, co vlastně připravuju :-)

26.11.2016 v 14:00 | Karma: 11,27 | Přečteno: 305x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Skotáková

Pašáci Depešáci válí a válet budou???

Letos v květnu to bylo 20 let, kdy Gave Gahan přežil dvouminutovou zástavu srdce. Přežil on a naštěstí přežili i DM. Zatímco v rádiích si dnes vzpomenou tak max na Personal Jesus, oni hrají dál a snad čím dál líp?? Uvidíme zítra?

10.10.2016 v 21:54 | Karma: 15,25 | Přečteno: 202x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Skotáková

Bomba, která to rozmete všechno...

Včera jsem měla zvláštní večer. Bavili jsme se hodně o kontextech, ve kterých vnímáme náš život. O asociacích. O tom, co dělat, když máme dojem, že se ten náš život obrací vzhůru nohama. A tak mám najednou v hlavě bombu a kafe...

13.9.2016 v 18:11 | Karma: 9,83 | Přečteno: 192x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Skotáková

Na španělských plážích po burkinách ani stopy...

Zato žen opalujících se a koupajících se "nahoře bez" poměrně hodně. Zvláštní, jako by tady byl úplně jiný svět a nic z toho mediálního a politického hašteření se ho nedotýkalo...

6.9.2016 v 12:17 | Karma: 15,10 | Přečteno: 808x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Skotáková

Burkiny přece vůbec nejsou islámský oděv!!

Vzpomínám na případ, kdy kdesi v Súdánu bičovali mladou teenagerku, že měla pod dlouhým hábitem džíny. Co by asi tihle muslimové řekli na holky v elasťákách u vody??

21.8.2016 v 14:20 | Karma: 25,41 | Přečteno: 1187x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Skotáková

Muhammad to celé popletl

Tímhle článkem si možná koleduji o nějakou tu fatwu. Ale vem to nešť. Nedotknutelnost Muhammada, jako by to byl nějaký Bůh, mi přijde paradoxní. Není to snad islám, který se vysmívá křesťanské představě Ježíše jako Boha????

29.7.2016 v 15:25 | Karma: 21,49 | Přečteno: 1202x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Skotáková

Kam na dovolenou?

O víkendu jsem zjistila, že kamkoliv. Hlavně když tam člověk alespoň na chvíli zažije, že se nemusí nikam hnát. Že svět najednou dostává příchuť něčeho nového, co můžeme zvědavě objevovat!

27.7.2016 v 14:39 | Karma: 13,20 | Přečteno: 524x | Diskuse| Cestování

Zuzana Skotáková

Už mě to nebaví...

Když náhodou zapnu TV v době zpráv, je to samý atentát. Němci a Francouzi aby se už báli vyjít ven. Islámský stát si mne ruce, jak to těm Zápaďanům s tou jejich dekadentní nemorální kulturou krásně zaváří.

26.7.2016 v 15:40 | Karma: 17,21 | Přečteno: 1127x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Skotáková

Vykvákněte se na Brexit...

Jeden můj známý dal na Facebook tento status. A mně se velmi líbí, protože něco podobného napadlo i mě. Jen jsem to neformulovala tak hezky...

24.6.2016 v 16:36 | Karma: 14,70 | Přečteno: 428x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Skotáková

A co když to, co se rozbilo, už nejde slepit??

Článek Markéty Šichtářové "Manželství se přežilo" vzbudil diskuzi na našich Wordpress blozích. Líbil se mi příměr s tím, že kdysi bývalo ve zvyku spravit to, co se rozbilo. Ano, dnes už hospodyňky ponožky neštupují. A přece...

13.6.2016 v 15:37 | Karma: 19,00 | Přečteno: 743x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Skotáková

Pravda a láska, aneb proč si trochu nezanadávat?

Nedávno jsem si vzpomněla na svého prvního "rodilého mluvčího". Na konci kurzu (měla jsem čerstvě po maturitě) stála na "pohlednici na památku", kterou studentům dával, památná věta: "Remember that teachers can be shitheads"...

18.5.2016 v 12:10 | Karma: 13,72 | Přečteno: 493x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Skotáková

Eurovize - achjo...

A já jsem tak zklamaná. Tak trochu kvůli Gábině. Tak trochu kvůli tomu, že se na to prostě nedalo vůbec dívat....

16.5.2016 v 11:37 | Karma: 17,61 | Přečteno: 964x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Skotáková

Proč Gábině Gunčíkové přeji úspěch v Eurovision??

Gábinu jsem neznala. Eurovision nesleduji. Ale to jméno, její píseň i její příběh se mi připletl do cesty... a řeknu Vám, již dlouho se mě nic tak hluboko nedotklo. Je to obdivuhodné!

13.5.2016 v 12:34 | Karma: 19,94 | Přečteno: 497x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Skotáková

Bojíte se muslimských imigrantů?

Byly doby, kdy jsem se ptala: "A to si fakt myslíme, že je naše kultura tak slabá, že to neustojí?" Teď musím přiznat, že kdyby bylo všechno Ok, tak by se taková spousta lidí nebála...

4.5.2016 v 13:41 | Karma: 13,99 | Přečteno: 1592x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Skotáková

Áčkaři proti béčkařům...

Imigrantská krize dala vyrůst dvěma viditelným proudům - tzv. áčkařům a béčkařům. Nějak mi chybí ostatní písmena abecedy...

30.4.2016 v 6:00 | Karma: 17,39 | Přečteno: 624x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Skotáková

Islámská ostražitost

Když jsem pár let žila v arabských islámských zemích (Egypt a Jordánsko), cítila jsem se tam kupodivu svobodnější než u nás. Ale pár věcí mi jaksi nelezlo pod nos. Třeba ta představa, že šátek je něco víc než jen pokrývka hlavy.

25.4.2016 v 18:18 | Karma: 22,68 | Přečteno: 1240x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Skotáková

Je práce vůbec zdraví prospěšná??

Slyšela jsem, že "mládež už to ví". Do práce se prý nehrnou a když už, tak alespoň za 30 000 Kč. A moc se nesedřít. Slyšela jsem na tuto představu z řad "starých mazáků" hromy blesky. Líní jak vši prý. Ale nemají mladí pravdu??

10.4.2016 v 13:23 | Karma: 19,25 | Přečteno: 830x | Diskuse| Společnost

Zuzana Skotáková

Protimuslimské nálady? Nahrávají IS a z nás dělají další blízkovýchodní rozpolcenou zemi.

Byla jsem naivní sluníčkář, přiznávám. Žila jsem v domnění, že Evropa se řídí tím osvíceneckým rozumem a Evropané jsou humanisti. Místo toho vidím jen bezradné politické hrátky, sebevražedné objímání uprchlíků a nelidskost...

27.3.2016 v 11:58 | Karma: 15,37 | Přečteno: 825x | Diskuse| Společnost

Zuzana Skotáková

Proč mě má zajímat, že někdo před 2000 lety zemřel??

Nejsem pokřtěný katolík. Ani evangelík. Nejsem členem žádné církve. A přece jsem v pátek nemusela do práce! K čemu jinému než k volnu by mi tak tenhle svátek ale mohl být???

26.3.2016 v 12:13 | Karma: 22,31 | Přečteno: 1934x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 868x
Když jsem šla před 20 lety studovat arabštinu, ťukali si známí na čelo, k čemu že ji budu potřebovat. Když jsem šla před 10 lety studovat religionistiku, opět si ťukali známí na čelo. Náboženství už je přece mrtvé, ne??

Takže možná byste si měli dávat pozor na to, co mě zajímá :-) V současné době je to totiž hlavně čchi kung, čínská medicína a čínština :-) 

Na tomto blogu se věnuji hlavně imigrantskému tématu a otázkám náboženství (islám, křesťanství atd.). Mnohem osobnější blog je dnes blog Žít je umění milovat, který se jmenuje podle mé první knížky :-) Pokud Vás nezajímají jen imigranti, ale i to, co všechno zažívám na té své cestě za šťastným životem, mrkněte se i tam :-) Je to tak trochu jiný svět :-)